První hasičský automobil v SDH Pustkovec zn. TATRA 43

v r. 1951 byla firmou Škrob z Lipníka n.B. vyrobena nová karoserie a postavena na podvozek vozu Tatra 43

autobus na podvozku Tatra 43, podobný byl koupen našim sborem a v r. 1951 opatřen novou hasičskou karoserií
O prvním hasičském automobilu, který SDH Pustkovec dostal do užívání se v kronice píše: “ než došlo k pořízení motorového vozu, předcházelo mnoho jednání, nakonec byl koupen vyřazený autobus zn. Tatra. Jeho opravu a úpravu pro hasičské účely provedla firma Škrob v Lipníku. Byl to krásný vůz červeně natřený a do obce byl slavnostně přivezen 24.6.1951 v předcházející den velké slavnosti „. Nikde se však nepíše o typu tohoto automobilu. O jeho vyřazení se kronikář zmiňuje : “ 25.11.1969 provedena inventarizace a odepsáno bylo naše motor. vozidlo zn. Tatra, pozn. zn. OV 19-34, číslo podvozku 19749, číslo motoru 63300, rok výroby 1932. Protokol říká, že se jedná o zastaralý typ vozidla, který je vcelku opotřeben a jeho další oprava je nemožná. O vozidlo projevilo zájem muzeum n.p. Tatra Kopřivnice. Vůz tam bude odvezen bez peněžité náhrady. Protokol o vyřazení nese 5 podpisů a razítek „. Dále je v kronice pouze uvedeno : Naše Tatra byla dne 18.4.1970 převezena jako muzejní exponát do kopřivnické Tatry „.
V rámci příprav oslav 100. výročí založení sboru v roce 1996 jsem poslal do muzea Tatry Kopřivnice dopis s žádostí o zapůjčení tohoto vozidla k vystavení. V odpovědi stálo, že žádný takový vůz se u nich nenachází. Osud tohoto našeho prvního hasičského auta byl nejpravděpodobněji takový, že v muzeu odstranili karoserii, která byla vyrobena individuálně a tedy z hlediska historického pro muzeum bezcenná a ponechali si jen podvozek s motorem.
Dále jsem pátral o jaký typ vozu Tatra se vlastně jednalo. Po prostudování mnoha materiálů a technických dokumentací, s přihlédnutím ke skutečnostem, které jsou prokazatelné se podařilo identifikovat typ. Jedná se o lehký nákladní automobil, dodávaný s množstvím užitkových karoserií typu TATRA 43 o nosnosti 1500 kg, vyráběný v letech 1929 – 1938 v množství asi 900 kusů. Motor byl čtyřdobý zážehový vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1911 ccm a výkonu 22 kW, se spotřebou 18-20 l/100 km, max. rychlost 60km/hod. Kola disková vpředu 18″ a vzadu 20″. Řada valníků byla přestavěna karosárnami na autobusy, což byl případ i naší Tatry. Co se týká stříkačky, tak ve voze byla přepravovaná přenosná motorová stříkačka STRATÍLEK PS8, kterou sbor dostal 19.6.1946 darem od města Olomouce v rámci obnovy válkou zničených obcí.