První hasičský automobil v SDH Pustkovec zn. TATRA 43

náš první hasičský dopravní automobil Tatra 43 s přenosnou motorovou stříkačkou Stratílek PS8

náš první hasičský dopravní automobil Tatra 43 s přenosnou motorovou stříkačkou Stratílek PS8

v r. 1951 byla firmou Škrob z Lipníka n.B. vyrobena nová  karoserie a   postavena na podvozek vozu Tatra 43

v r. 1951 byla firmou Škrob z Lipníka n.B. vyrobena nová karoserie a postavena na podvozek vozu Tatra 43

lehký nákladní automobil Tatra 43

lehký nákladní automobil Tatra 43

autobus na podvozku Tatra 43,   podobný byl koupen našim sborem a v r. 1951 opatřen novou hasičskou karoserií

autobus na podvozku Tatra 43, podobný byl koupen našim sborem a v r. 1951 opatřen novou hasičskou karoserií

O prvním hasičském automobilu, který SDH Pustkovec dostal do užívání se v kronice píše:  “ než došlo k pořízení motorového vozu,  předcházelo mnoho jednání,  nakonec byl koupen vyřazený autobus zn. Tatra.  Jeho  opravu a úpravu pro hasičské účely  provedla firma Škrob v Lipníku. Byl to krásný vůz červeně natřený a do obce byl slavnostně přivezen 24.6.1951 v předcházející den velké slavnosti „.  Nikde se však nepíše o typu tohoto automobilu.  O jeho vyřazení  se kronikář zmiňuje :  “  25.11.1969 provedena inventarizace a odepsáno bylo naše motor. vozidlo zn. Tatra, pozn. zn. OV 19-34, číslo podvozku 19749, číslo motoru 63300, rok výroby 1932.  Protokol říká, že se jedná o zastaralý typ vozidla, který je vcelku opotřeben a jeho další oprava je nemožná. O vozidlo projevilo zájem muzeum n.p. Tatra Kopřivnice. Vůz tam bude odvezen bez peněžité náhrady. Protokol o vyřazení nese 5 podpisů a razítek „.  Dále je v kronice pouze uvedeno :  Naše Tatra byla dne 18.4.1970 převezena jako muzejní exponát do kopřivnické Tatry „. 

V rámci příprav oslav 100. výročí založení sboru v roce 1996 jsem poslal do muzea Tatry Kopřivnice  dopis s žádostí  o zapůjčení tohoto vozidla k vystavení.   V odpovědi stálo, že  žádný takový vůz se u nich nenachází.  Osud tohoto našeho prvního hasičského auta byl nejpravděpodobněji takový, že v muzeu  odstranili  karoserii, která byla vyrobena individuálně a tedy z hlediska historického pro muzeum bezcenná a ponechali si jen podvozek s motorem.

Dále jsem pátral o jaký typ vozu Tatra se vlastně jednalo.  Po prostudování mnoha  materiálů a technických dokumentací,  s přihlédnutím ke skutečnostem, které jsou prokazatelné se podařilo identifikovat typ.  Jedná se o lehký nákladní automobil, dodávaný s množstvím užitkových karoserií  typu TATRA 43 o nosnosti 1500 kg,  vyráběný v letech 1929 – 1938 v množství  asi 900 kusů.   Motor byl čtyřdobý zážehový vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1911 ccm  a výkonu 22 kW, se spotřebou 18-20 l/100 km,  max. rychlost 60km/hod.  Kola disková  vpředu 18″ a vzadu 20″.  Řada valníků byla přestavěna karosárnami na autobusy, což  byl případ i naší Tatry.  Co se týká  stříkačky, tak ve voze byla  přepravovaná  přenosná motorová stříkačka STRATÍLEK PS8, kterou sbor dostal  19.6.1946 darem od města Olomouce v rámci   obnovy válkou zničených obcí.